zondag 6 september 2015

Opa en oma in 1:87

Alt-Holthausen. Zo heet de stad die ik uitbeeld in de schaal 1:87 oftewel h0.

In eerste instantie zou het het een stad worden als bijvoorbeeld Nordhorn of Gronau hier vlak over de grens. Een voormalige textielstad waar ik onder andere een vervallen fabrieksterrein kon nabootsen.
Maar na een tip op een forum kwam ik terecht op een website over spoorbanen in (de omgeving van) Wuppertal.
En behalve dat zo'n website heel veel foto's ter inspiratie heeft zorgt het er ook voor dat je je wat meer verdiept in de achtergrond van zo'n stad. Dat ik voor een Duitse stad heb gekozen ligt puur aan het feit dat ik geen zin had om iets spoors uit Nederland te bouwen. Ik ben tenslotte al machinist en dan zou ik alles veel te precies, in de zin van regelgeving, willen maken. En voor Duitse zaken is er veel meer voorhanden in de modelbouw. Hoewel, dat is een beetje achterhaald tegenwoordig.

Wuppertal is een stad die in 1927 is ontstaan uit een aantal gemeenten die samengingen. Barmen was één zo'n gemeente en daarop heb ik mijn idee gebaseerd.
Alt-Holthausen is dus een stadsdeel van een grotere stad die ik Franzhofen heb genoemd.

Die namen heb ik bedacht naar de vader en moeder van mijn moeder. Opa Gerhard Fransen, geboren in Ochtrup en Engelina Holthaus geboren in Altenessen.

Alt-Holthausen ligt in een heuvelachtig gebied waar soms grote rotswanden te vinden zijn.

Hier zie je een foto van de proefopstelling die ik gemaakt heb. En dat is ook wel de definitieve.






En dit is hoe het blauwe isolatieschuim er uitziet als het getransformeerd is tot rots.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten