donderdag 21 april 2016

Voorouders

Eerder in dit blog had ik al verteld iets verteld over mijn oma en opa van mijn moeders kant. Dit naar aanleiding van mijn modelbouwproject Alt-Holthausen. Voorouders dus.

Maar zo'n twee weken geleden,toen het aangenaam zonnig weer was, zijn we; Annette, dochter Verone met kleindochter Quirine en ik, naar een graf geweest dat ook van onze voorouders is. Namelijk de grafheuvel bij Mander. Dit is een gerenoveerde en door archeologen onderzochte grafheuvel.

Ik voelde me redelijk en wilde wel iets anders dan een rondje om ons huis lopen. En ik had de behoefte om in een natuurgebied te lopen waar nog zoveel sporen, lees grafheuvels, van onze voorouders te vinden zijn. Het grensgebied bij Ootmarsum, Vasse en Mander(-veen). Over de grens liggen er nog een flink aantal.


Ook wilde ik de plek gebruiken om even de tijd te nemen voor mezelf. Nadenken over de teruggekeerde AML en alle goden die onze voorouders aanbaden vragen mij te helpen.

Een wandeling zou ik het niet noemen aangezien het van de parkeerplaats bij de Molen van Bels tot de grafheuvel, denk ik, nog geen twee kilometer is. Maar dat is voor mij ver genoeg. Ik moet ook nog terug.
Blijkbaar waren die leukemiecellen onder de indruk van de omgeving en mijn voornemen (dat ze natuurlijk nooit zagen aankomen). Want toen we goed en wel op pad waren kreeg ik zweetaanvallen, buikkrampen en werd misselijk.
Maar ik had het gered. We hebben de foto's. :)

Wel liep ik al gauw een stukje terug naar de kruising waar een bank staat en ben even gaan zitten. Het mooiste zou zijn als ik verder had kunnen gaan omdat verderop in het bos nog authentieke grafheuvels liggen. Maar dat kan altijd nog. Niet te veel de celletjes provoceren. Dat zou de volgende dag in het ziekenhuis wel gebeuren. Hahaha...

Maandag erop kreeg ik namelijk de eerste ruggenpunctie chemo. Dat is niet de goede benaming maar wel begrijpelijk. Die viel heel erg mee. En vandaag heb ik er ook weer een gehad.
Bovendien was er deze dag uitslag van de puncties er voor. De medici en de voorouders met hun goden hebben wel geholpen. In het hersenvocht zijn namelijk geen leukemiecellen meer aangetroffen. De puncties gaan nog wel even door. Maar de tellingen ook en dat het maar 0% mag blijven.

9 opmerkingen:

  1. Wat een positief nieuws vandaag :-) De leukemiecellen in het hersenvocht zijn "dood". 1-0 voor jou Michiel. En doorgaan nu......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een positief nieuws vandaag :-) De leukemiecellen in het hersenvocht zijn "dood". 1-0 voor jou Michiel. En doorgaan nu......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je Hans en doen we.

    Dank je Hans en doen we.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Petra Eijkelkamp22 april 2016 om 08:07

    Mooi verhaal,;Michael! Ik weet dat het daar genieten is, want het is daar een hele mooie omgeving! We komen ieder jaar daar weer terug bij de fam. Boerrigter ( camping "aan het Twentepad"), die zul je vast wel kennen. Andre en Annet, broer en zus die het runnen. De grafheuvels heb ik nog nooit gezien en wist ook niet dat ze er waren, daar ga ik de volgende keer opletten!! Mooie tip van jou!
    Fijn om te horen, dat die klere-celletjes er goed van langs hebben gekregen en dat ze uit je hersenvocht zijn verbannen...nu weer verder..je kunt het, je positieviteit , de voorouders met hun goden en de medici zullen je blijven bijstaan...en inderdaad zoals Hans hierboven schrijft...doorgaan!!! Heel veel liefs en sterkte gewenst, ook aan Annette, dat geeft weer kracht!!! Lieve groeten van jullie nicht, Petra Eijkelkamp (tante Cato)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je woorden Petra.
      Als je bij de Molen van Frans (Vasse) bent loop je langs de parkeerplaats (die links ligt) door naar de eerste boerderij en ga je rechts via het erf. Eerst loop je dan tussen de weilanden. Blijf het pad volgen in het bos die bij de kruising overgaat in een klootschietbaan. (Als er een wedstrijd is weet ik niet of je dan verder kunt maar dan is naar links en volgende zandweg rechts een optie.) Op de kruising aan het eind van de baan zie je de grafheuvel al liggen.
      Als je door loopt kun je, enigszins rechts, nog een aantal grafheuvels vinden. Vrij dicht aan de weg Mander - Getelo (D). De heuvels liggen in een open stuk in het bos. Deze zijn nog nagenoeg onaangeroerd en begroeid maar toch wel te vinden.
      Je zou ook een goede wandelkaart/stafkaart kunnen aanschaffen waar ze ook op staan. VVV Ootmarsum of Tubbergen zal die zeker hebben. Daar staat ook nog een groot gedeelte van Grafschaft Bentheim op, de Duitse kant dus, waar er ook grafheuvels liggen.
      Als je op de parkeerplaats bij de brandtoren (Hooidijk, vanaf Vasse voor de links rechts "chicane") bent ligt aan de de overkant van de Hooidijk een heideveld, de Paardeslenkte. Als je daar langsloopt, door de wildhekken (hier voor de schapen bedoeld) en langs de heide blijven, kom je uiteindelijk bij een kruising van paden met een (nep-)menhir, een grote staande steen. Daar begint Duitsland maar in dat stuk liggen ook een aantal grafheuvels. Niet te missen. Zou je doorlopen het bos uit, dan kom je, via een asfaltweg, bij café "Zum Lönsberg", met de uitkijktoren, uit.
      Ik weet dat er nog meer grafheuvels liggen maar die zijn wel echt verscholen en zou het voor mij ook een speurtocht worden.

      Ik zal maar zeggen; veel wandel- of fietsplezier en doot de vöroalders de groetn.

      Groeten ook van Annette,
      Michaël

      Verwijderen
  5. Petra, het Molen van Bels zijn. Die met café en restaurant.
    Die van Frans is het bezoekerscentrum van Landschap Overijssel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Petra Eijkelkamp22 april 2016 om 19:06

    Dank je wel! Dank je even voor je Gids zijn en je verhaal, leuk! Mooi doel om daar op zoek te gaan.
    Molen van Bels kun je lekker pannenkoeken eten..vaak geweest en de uitkijktoren hebben we tijdens een rondje fietsen..lekker even gezeten. De toren nog niet ingeweest. Was erg heiiig toen. Groetjes...xx

    BeantwoordenVerwijderen