dinsdag 17 mei 2016

O...O...O...Verstappen

Dat is een variant op de reclame van Ziggo die onlangs te zien met Max Verstappen. Een naamspeling die nu wel heel erg goed uitkomt.

Je kunt het niet gemist hebben het nieuws over zijn succes. Direct na zijn overstap naar het Red Bull team. En mocht je het toch gemist hebben is het iets heel bijzonders waar je geen weet van hebt.

Nog niet zozeer omdat hij de jongste coureur is die een race wint en al diverse Nederlandse records verbroken heeft. Maar voor Nederlandse begrippen is deze sportgebeurtenis werkelijk heel bijzonder. Want ondanks dat we een aantal goede, snelle coureurs in de Formule 1 hebben gezien, ik noem Jan Lammers, Jos Verstappen, Robert Doornbos, Christijan Albers en Giedo van der Garde, en ondanks wat kleine succesjes, liep het vaak stuk. Waarop? Op geld natuurlijk. Met als laatste voorbeeld Giedo van der Garde die door zijn team gepiepeld werd omdat er een beter betalende coureur was. Ja, als je aan de F1 mee wilt doen moet je meestal een zak geld meenemen. En dan mag je rondjes rijden in een trage auto's met een motor van het vorige seizoen, een aërodynamica pakket wat niet deugd en op een of meerdere rondes achterstand wordt gezet.Meer zit er niet in. Omdat Nederlandse coureurs moeilijk aan sponsors komen. "Nederland heeft een kleine afzetmarkt en een Duitse, Britse of Amerikaanse coureur is voor ons veel interessanter." Zo klonk het altijd. Maar ik denk dat na dit gebeuren met Max Verstappen daar verandering in komt. We zullen zien.

Ik heb in ieder geval zitten janken, ook door de emotionele en overslaande stem van verslaggever Olav Mol. Dit is zo bijzonder voor Nederland en de hele (auto-)sportwereld.
Nu ben ik door de leukemie, en ik denk door de chemokuren, al wat huileriger maar zondag liet ik het allemaal gaan. Geweldig zo'n oVerstap.

En ik ben zelf ook overgestapt. Heeft ook met autoracen te maken. Ik vind blijkbaar wat modelbouw betreft slotracen leuker. Ik zeg dan ook de bouw van Alt-Holthausen vaarwel en ga van h0 (1:87) naar 1:32. Een stuk groter maar ik heb er een goed gevoel over.
Op de moduletafels die ik heb ga ik een racebaan bouwen van mdf. Hoe de scenery wordt ben ik nog niet helemaal uit. Maar dat laat ik je dan wel zien. Voorlopig kan ik door mijn conditie toch weinig. Als ik op de zolder ben aangekomen moet ik eerst een halfuur bijkomen dus dat gaat niets worden.

Maar zeker is dat ik geen Formule 1 auto's ga rijden. Ik houd meer van gesloten auto's (GT's) en klassieke. Dus zoiets als deze zul je tegen kunnen komen op de baan;

 Een Jaguar XJ220 die ik ooit zelf verbouwd heb van straatversie naar deze Le Mans versie.

                                          Een standaard Ferrari 250 TR  Le Mans 1958

1 opmerking:

  1. Ha, ja ik moest ook even aan je denken toen die 'em over de finish drukte, met de "ah-oe-oe-ah" stem van Mol. (of was het nou iets anders..., yohoo of zo, etc). Benieuwd naar die racebaan, dat wordt zagen denk ik. (Ik kende iemand die een hertje uit triplex kon zagen)
    En inderdaad, gesloten auto's zijn mooier, zo'n open dak is dan wel weer voor mooiweer-rijders ;, hats up)

    BeantwoordenVerwijderen