maandag 17 augustus 2015

Sus Scrofa

Het everzwijn. Bij de Kelten een heilig dier. Vereert in de godin Arduina, godin van de jacht (de Ardennen zou naar haar vernoemd zijn) en haar Romeinse equivalent is Diana. En onlangs ontdekte ik ook dat het dier met de god Moccus/ Mercurius te maken heeft. Maar daar moet ik me nog verder in verdiepen.



Het zwijn staat voor kracht en doorzettingsvermogen. Een beetje een onbehouwen kracht, dat wel. Voor niets of niemand aan de kant gaan. Een keiler (mannetje) zal alles voor zijn gezin doen het te beschermen.

Tijdens een bezoek aan Castle Fest een aantal jaren geleden had ik mij bovenstaande hanger aangeschaft.

Het is een bronzen afgietsel van een zwijn. En zo gestileerd als het is afgebeeld kom je het tegen op Keltische munten.

Doorzetten moest en moet ik ook door de leukemie. Vandaar dat ik de hanger al gauw door Annette had laten meenemen naar het ziekenhuis. (Bovendien had zij haar favoriete hanger van de triskel er bij aan gedaan.) Als symbool naar die kankercelletjes dat ze mooi zouden mogen oprotten.

Dat bracht me op een idee om nog meer positieve gedachten op te roepen. Ik ging de strijd aan met hulp van alles wat ik maar kon gebruiken. Ik bewerkte een foto en kwam tot dit;

                                                    Klik op de foto voor meer detail.
  Ik in mijn Castle Fest oufit. Het zwijn van Arduina en Morrigan bij de eik. De eerste kuur had ik doorstaan. Wel met flinke koorts, een hartslag van 140 plus en de ademhaling van een maratonloper die een slof shag oprookt. Maar de eerste slag was voor mij.

En die hanger draag ik nog steeds. Sterker nog die gaat niet meer af. Nou ja, voor een röntgenfoto of zo zal ik hem wel even af doen. Maar da's voor mijn eigen gezondheid



Geen opmerkingen:

Een reactie posten